dinsdag 24 mei 2011

Nadenken over communicatie tussen mensen

Een groot deel van de cursus ging over coachen. Tijdens deze uren heb ik enorm veel geleerd. Dit draag ik mijn hele leven met me mee, ik zal het nooit meer vergeten. Deze sessie heeft wel wat teweeg gebracht wat betreft mezelf maar ook naar de collega's toe.
In dit overzicht kan je lezen waarover ik heb nagedacht en wat is blijven hangen.

Tijdens de eerste sessie van Sabine hebben we geleerd over de kwaliteiten, competenties en valkuilen bij het coachen. Belangrijk punt: de kaart van de ander gaat voor. Je moet jezelf wegcijferen. Dat is en blijft wel moeilijk. Ik moet er echt op letten en dan gaat het beter.

Bij de volgende sessie kregen we al meer zicht op wat coachen eigenlijk is. Daaruit heb ik vooral de volgende zin onthouden: "COACHEN IS DE KRACHT VAN MENSEN NAAR BOVEN HALEN". Dit vond ik een geweldig mooie gedachte.
We kregen maskers om ons gezicht te bedekken. Deze oefening leerde ons dat gezichtsexpressie, positionering, lichaamshouding ,spiegelen ( rapport opbouwen) en stemgebruik zeer belangrijke elementen zijn bij het coachen.

Een ander onderdeel van de cursus ging over luistervaardigheden.
Voor het opbouwen van  rapport is luisteren van groot belang maar voor mij niet zo simpel.
We deden een oefening om de luistervaardigheden uit te testen waarbij de volgende punten aan bod moesten komen: vragen stellen, parafraseren naar inhoud , samenvatten en parafraseren van gevoelens.

Voordat we zelf twee coachende gesprekken moesten houden met collega's , hadden we de kans om tijdens de les met elkaar te oefenen. Dit vond ik zeer zinvol want van elkaar leer je ook veel.
De individuele feedbach nadien vond ik zeer leerrijk. Je kent je zwakke punten en daardoor kan je er beter aan werken.

De laatste lessen gingen over weerstand. Bij moeilijke communicatie is techniek zeer belangrijk.
Het doel is een gedragsverandering teweeg brengen. Hierbij speelt feedback geven een grote rol. Het effect van mijn boodschap is niet alleen inhoud maar ook de manier waarop je het zegt zal leiden tot acceptatie.
Confronteren doe je vanuit respect, rapport en waardering.

Ik heb van Sabine veel praktische bagage meekregen maar ook stof om over na te denken.  
Ik besef dat ik nog veel zal moeten leren maar de nodige motivatie is er zeker.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten